نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|رنگ|نقاشی- نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|نقاشی ساختمان تهران

نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|رنگ|نقاشی- نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|نقاشی ساختمان تهران

نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|رنگ|نقاشی- نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|نقاشی ساختمان تهران|رنگ روغن ساختمان|مولتی کالر|بلکا-پتینه-رومالین - نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|رنگ|نقاشی |قیمت نقاشی ساختمان|لیست قیمت نقاشی ساختمان |نقاشی ساختمان|رنگ|
نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|رنگ|نقاشی- نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|نقاشی ساختمان تهران

نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|رنگ|نقاشی- نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|نقاشی ساختمان تهران

نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|رنگ|نقاشی- نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|نقاشی ساختمان تهران|رنگ روغن ساختمان|مولتی کالر|بلکا-پتینه-رومالین - نقاشی ساختمان|نقاشی خانه|رنگ|نقاشی |قیمت نقاشی ساختمان|لیست قیمت نقاشی ساختمان |نقاشی ساختمان|رنگ|

اصول و مبانی رنگ شناسی کاربردی

اصول و مبانی رنگ شناسی کاربردی

 

رنگ و نور همواره در قالب بخش هایی اساسی از حیات ما بر روی کره ی خاکی مطرح بوده اند.یکی از نخستین آثار ثبت شده از نیروهای جادویی رنگ ها را می توان در غرهای لاسکاکس و آلتی مارا مشاهده کرد. در این نمادها نقاشی هایی تزیینی از انواع حیوانات، زینت بخش دیوارهای داخلی شده است. نقاشان این تصاویر، نقاشی های خود را با دست ترسیم نموده و با استفاده از ساده ترین رنگ های طبیعی که در کف غارها در دسترس بود، همچون سنگ آهن قرمز و زرد، منگنز و گل سیاه، تنوع قابل ملاحظه ای از رنگ ها را در هنر خود به کار گرفته اند.

 

 بر دیواره ی غارهای لاسکاکس و آلتی مارا ، رگه های درخشانی از بلور های کربنات آهک ، رنگ سفیدی را برای نقاشان پیش از تاریخ فراهم آورده بود که می توانستند به کمک آن سایه های محو و عمق میدان های جالب توجهی خلق کنند.

انسان ما قبل تاریخ با مشاهده دگرگونی رنگ های طبیعت، خیلی زود به اهمیت رنگ ها پی برد، در چرخه ی شبانه روز، به هنگام غروب خورشید، افق قرمز رنگ، پایان فعالیت روزانه را نشان می داد و نیاز برای فرو رفتن در امنیت غارها را به منظور دور بودن از خطرات تاریکی - شب سیاه اعلام می کرد. قرمز و سیاه (مشکی!!) نیز همواره به عنوان رنگ های نمادین حیات و مرگ به شمار می آمدند و نخستین بار انسان های غار نشین از این دو رنگ برای تزیین گور مردگان خود استفاده می کردند و بعد ها اخلافشان آن ها را جهت آراستن آثار هنری خویش به کار بردند.

 

با پیشرفت انسان، کشیدن تصاویر در دوران غارنشینی و تزیین دیوارها، در میان جوامع قبیله ای جایش را به خود آرایی بر سطح بدن داد. در ابتدا، برای این کار از انواع اشیاء طبیعی مانند برگ، پر، صدف و رنگ استفاده می کردند. در هر قبیله و اجتماعی تمامی اعضاء سطح بدنشان را مطابق با طرح به خصوصی رنگ آمیزی می کردند تا موقعیت خاص خود را در جامعه پیرامونشان نشان دهند.

این گونه رنگ آمیزی ها را معمولاً در زمان های مهمی از حیات فرد یعنی به هنگام آغاز دوره ی جدیدی از زندگی او (تولد، بلوغ، ازدواج، مرگ) انجام می دادند. رنگ بدن و شیوه ی خود آرایی، نشان گر هویت و تعلق هر فرد به جامعه ای خاص بود و در عین حال موقعیت او را در میان سایر اعضا تعیین می کرد و مبین نقش اجتماعی وی بود. رنگ ها و طریقه های مختلف رنگ آمیزی، به افراد یک قبیله به خصوص یا قبایل دیگر، امکان می داد تا اشخاص را از یکدیگر تمیز دهند و در نتیجه به مثابه مدل های خاص لباس (درست مانند لباس های متحد الشکل افراد پلیس، کارمندان، پرستاران، پزشکان و در برخی از مدرسه ها و دانشکده ها و کالج ها) عمل می کردند.

 

امروزه، رنگ آمیزی بدن به اشکال مختلفی صورت می گیرد. افراد از انواع رنگ های آرایشی (معمولاً برای صورت) استفاده می کنند. خانم ها به منظور ایجاد تغییر در قیافه ی خود، با پر رنگ تر کردن رنگ های طبیعی صورت، چهره شان را می آرایند و بازیگران به منظور ایجاد مؤثرترین و بهترین تاثیر گذاری حین اجرای نقش، از رنگ های قوی ترین نورها بهره می گیرند.

مصریان باستان از ترکیبی آبی رنگ (که به احتمال زیاد حاصل آزمایش هایی بوده که برای ساخت شیشه انجام میدادند) به عنوان نمادی از حقیقت و کمال استفاده می کردند.

 

این ویژگی های رنگ آبی، خصوصیت نمادینی بود که بعدها در تمثال مریم عذرا نیز ظهور کرد.

در هندوستان عروسک های هندو به مدت 6 روز قبل از مراسم ازدواج،‌ لباس کهنه زرد رنگی بر تن می کنند تا ارواح پلید را از خود برانند. در مراسم ازدواج نیز عروسک و کاهنی که عقد را جاری می سازد، هر دو لباس هایی به رنگ زرد می پوشند، در حالی که در چین دختری که قرار است ازدواج کند لباسی قرمز رنگ در بر می کند، چرا که قرمز برای چینی ها نماد زندگی تازه و آینده ای خوب و شاد است. سفید برای پاراتنون های یونانی (به معنای «باکرگی» و پیکره آتنا اصلی ترین رنگ به شمار می رفته، و هنوز هم رنگی است که اکثر عروس های غربی بر تن می کنند (همارد و دوروتی، 1378). ارغوانی، مقدس ترین رنگ نزد یونانیان و رومیان بوده است. این رنگ را از نوعی صدف حلزونی تهیه و برای آراستن خدایان و امپراطوران ذخیره می کردند.

چینی ها از دیر باز نقاشانی ورزیده و کار آموز بودند. چنین ثبت شده است که امپراطوری از سلسله ی «هان» در 80 سال قبل از میلاد مسیح مجموعا ای از نقاشی هایی را که گفته می شود از زیبایی رنگین و با عظمتی برخوردار بودند، در انبارهایی نگهداری می کردند که امروزه به آنها موزه می گویند.

در عصر تانک، در سال های 1618-1907 پس از میلاد مسیح نقاشی های دیواری و لوحه های نقاشی که با قدرت رنگ آمیزی شده بودند، ترسیم گردیده است. همان زمان سرامیک های جدیدی با رنگ های زرد، قرمز، سبز و آبی ساخته شده و در سلسله ی «سونگ» ذوق و سلیقه ی افراد در زمینه ی یرنگ به نحوی خارق العاده پرورده شد، رنگ های تصویری تنوع بیشتری یافت و جنبه ی واقع گرائی آن نیز افزایش یافت. سرامیک ها با لعاب های فراوان جدیدی به رنگ هایی نظیر سبز بیدی و مهتابی که از بی مانندی برخوردار بودند، آراسته شدند.

 

 

 

آماده ارائه خدمات به شما هموطن عزیز در اسرع وقت

تماس با ما : 7680354 - 0912 * بابک قلی پور

 

آشنایی با حرفه ی نقاشی ساختمان

آشنایی با حرفه ی نقاشی ساختمان

 

 

نقاش ساختمان کسی است که بتواند از عهده نقشه خوانی – مترکردن کار– اندازه گیری و محاسبه برآورد میزان رنگ و مواد اولیه مورد نیاز – ساختن گچ و کشیدن گچ زنده و کشته – آماده سازی سطوح گچی – ساختن بتونه و بتونه کاری – سمباده کاری سطوح بتونه کاری شده – زدن رنگ نیمه پلاستیک روی سقف – آستر کاری با رنگ پلاستیک – تعمیر بتونه پلاستیک و روغنی – زدن رنگهای نهایی پلاستیک – روغن اندود کردن سطوح گچی – زدن رنگهای روغنی روی سطوح گچی زیر سازی شده – زدن رنگ روغنی مات و براق روی سطوح چوبی و صفحات مصنوعی – زدن رنگهای روغنی سطوح فلزی – همرنگ سازی براساس رنگ مورد نظر ساخت و رنگ آمیزی با رنگهای ورنی – رنگ پاشی با پیستوله و پمپ رنگ پاش – رنگ آمیزی استخر – رنگ آمیزی تزئینی و چوب سازی و سنگ سازی – رنگ آمیزی انواع گیتی های ساخته شده و لندئی های گچی – ترکیب رنگها – ایجاد هماهنگی در محیط کار – اجرای مقررات و آئین نامه های شغلی برآید

 

 

 

 

نمونه وظایف:

معرفی :

 

نقاش ساختمان کسی است که بتواند از عهده نقشه خوانی – مترکردن کار– اندازه گیری و محاسبه برآورد میزان رنگ و مواد اولیه مورد نیاز – ساختن گچ و کشیدن گچ زنده و کشته – آماده سازی سطوح گچی – ساختن بتونه و بتونه کاری – سمباده کاری سطوح بتونه کاری شده – زدن رنگ نیمه پلاستیک روی سقف – آستر کاری با رنگ پلاستیک – تعمیر بتونه پلاستیک و روغنی – زدن رنگهای نهایی پلاستیک – روغن اندود کردن سطوح گچی – زدن رنگهای روغنی روی سطوح گچی زیر سازی شده – زدن رنگ روغنی مات و براق روی سطوح چوبی و صفحات مصنوعی – زدن رنگهای روغنی سطوح فلزی – همرنگ سازی براساس رنگ مورد نظر ساخت و رنگ آمیزی با رنگهای ورنی – رنگ پاشی با پیستوله و پمپ رنگ پاش – رنگ آمیزی استخر – رنگ آمیزی تزئینی و چوب سازی و سنگ سازی – رنگ آمیزی انواع گیتی های ساخته شده و لندئی های گچی – ترکیب رنگها – ایجاد هماهنگی در محیط کار – اجرای مقررات و آئین نامه های شغلی برآید

 

 

 

 

نمونه وظایف:

 

آشنایی با پوشش رنگ پلاستیکی

آشنایی با اصول برآورد مواد مورد لزوم زیر کار

آشنایی با روش های افزایش پوشش رنگها

آشنایی با برآورد روغن های مورد نیاز جهت روغن اندود کردن دیوار گچی

آشنایی با اصول برآورد سایر مواد مورد نیاز جهت رنگ آمیزی ساختمان

شناسایی اصول اندازه گیری برآورد میزان رنگ و مواد اولیه مورد نیاز

توانایی اندازه گیری و محاسبه و برآورد میزان رنگ و مواد اولیه مورد نیاز

آشنایی با سیستم متریک و واحدهای اندازه گیری طول و سطح و اجزاء آن

آشنایی با ابزار و وسایل اندازه گیری متر جیبی- متر بلند- متر تاشویی وغیره

آشنایی با اوزان و واحدهای مربوط در سیستم متریک

شناسایی انواع رنگهای مورد استفاده در نقاشی ساختمان

آشنایی با پوشش رنگ روغنی

 

توانایی کار کردن با متر

آشنایی با اصول محاسبه نظری از روی مساحت زیربنا

شناسایی اصول محاسبه سطوح نرده و درب های شیشه خور

شناسایی اصول متر کردن کار

آشنایی با علائم و اختصارات نقشه های معماری

شناسایی اصول محاسبه سطوح افقی، قائم و مورب نقشه ها

 

 

ابزار و وسایل

انواع متر

ماشین حساب

نوشت افزار

وسایل ایمنی و حفاظتی

متر بلند

متر کوتاه

لباس کار

نقشه های مختلف ساختمان

خط کش

میز کار

 

 

 

 

شرایط ارتقاء شغل:

 

مانند بسیاری از مشاغل و شاید همه آنها ظاهر کار افراد بسیار تاثیر گذار در جذب مشتری است، دوام عمر رنگ، لکه گیری دقیق و سرعت عمل در اجرای کار نقاش می تواند شرایط ارتقاء کاری و افزایش دستمزد وی را به صورت چشمگیری افزایش دهد ساختن رنگ و ترکیب بندی صحیح آنها نیز بسیار اثربخش است.

 

 

ویژگی های شخصیتی:

این رشته در مجموعه عمران جا گرفته است و جزء رشته هایی است که جدای از سختی و زحمات فراوانش کاری است که با هنر آمیخته شده است.

بطور قطع و یقین دستان نیرومند و سلامتی جسمی در این شغل حرف اول را می زند

شما در نقاشی ساختمان واقعاً باید حوصله و دقت فراوان داشته باشید، زیرسازی های سطحی و نداشتن دقت در آن باعث فرو افتادن سریع رنگ ها می شود.

 

 

                                                                  

آماده ارائه خدمات به شما هموطن عزیز در اسرع وقت

تماس با ما : 7680354 - 0912 * بابک قلی پور

 

 

 

بهترین رنگ برای پنجره ها

بهترین رنگ برای پنجره ها

 

تبلیغات شما اینجا قاب پنجره ها در یک اتاق به همراه سایر جزئیات معماری آن، مانند گچبری های روی سقف و دیوار یا قاب شومینه، به دیوارها بعد و هویت می بخشند و علاوه بر جنبه کاربردی بر نمای ظاهری اتاق نیز تاثیری شگرف دارند.

 

بهترین رنگ برای پنجره ها

 

 

 

به عنوان مثال زوارهای چوبی که به منظور جلوگیری از صدمه زدن صندلی ها به دیوار روی آن نصب می شوند علاوه بر ایفای نقش محافظت از دیوار با تغییر ابعاد ظاهری دیوار نیز بر روی آن اثر می گذارند.

 

 

به عنوان یک قانون کلی، می توان تمام این جزئیات را همرنگ با دیوارهای آن رنگ کرد تا در تمام اتاق وحدت و هماهنگی برقرار شود. اما اگر مایل باشید برخی از ویژگی های معماری اتاق را مورد تاکید قرار دهید و نمای پررنگ تری به آنها ببخشید باید از رنگی متمایز برای آنها استفاده کنید. برای قاب پنجره ها و درها رنگ های روغنی براق بر رنگ های مات ارجحیت دارند چون از دوام بیشتری برخوردارند اما به خاطر داشته باشید اگر می خواهید در و پنجره ای را که قبلاً رنگ براق خورده مجدداً رنگ بزنید ابتدا با یک کاغذ سنباده کمی روی سطح صیقلی رنگ را مخدوش کنید تا رنگ جدید روی آن نلغزد.

 

 

پنجره های سفید برای دیوارهای رنگی

 

 

اگر دیوارها رنگی هستند، چه رنگ دیوار ملایم و چه تند باشد، هماهنگی پنجره ها و جزئیات معماری سفید با آن تضمین شده و روشی مطمئن است. در اتاق هایی که از نور طبیعی کمی برخوردارند یا رنگ دیوار در آنها تیره است در و پنجره های سفید سبب افزایش روشنایی و درخشندگی در اتاق می شوند و با تعدیل آن مجالی برای استراحت چشم فراهم می آورند.

 

 

در اتاق هایی که نور فراوان یا دیوارهایی به رنگ های روشن پاستلی دارند سفید کردن قاب در و پنجره ها با ایجاد کنتراستی ملایم موجب می شود رنگ دیوارها شفاف تر و درخشان تر به نظر برسد. به خاطر داشته باشید سفید کردن در و پنجره ها همیشه به معنای استفاده از سفید خالص نیست.

 

 

در بسیاری از موارد افزودن مقدار بسیار کمی از رنگ منتخب شما برای دیوار به رنگ سفید، فقط باعث می شود رنگ مذکور در سفید انعکاس داشته باشد و کمی از سردی آن بکاهد، در حالی که سفید همچنان و کاملاً سفید به نظر می رسد. برای ترکیب رنگ های تیره بسیار گرم استفاده از کرم های بسیار روشن نتیجه مطلوبی دارد اما سفید خالص در کنار رنگ های سرد مطلوب تر به نظر می رسد، چه دیوارها با رنگی گرم و پرانرژی مانند آجری پوشانده شده باشند و چه رنگی سرد مثل سبز روشن داشته باشند، افزودن خطوط سفید در قالب قاب در و پنجره ها یا گچبری، قرنیز و زوار به دیوارها فضا را بازتر و روشن تر جلوه می دهد.

 

 

 

این خطوط سفید احساسی از روشنایی و پاکیزگی را به ما القا می کنند. آنها با جسارت بر روی صفحات رنگین دیوار خودنمایی می کنند و به اتاق بعد بخشیده موجب بزرگتر دیده شدن آن می شوند. با استفاده از این تاثیرات بصری شما می توانید ابعاد اتاق را از نظر ظاهری تغییر دهید و حس وسعت و باز بودن فضا را به بیننده القا کنید. به همین ترتیب رنگ زدن ویژگی های منحصر به فرد اتاق مانند قاب شومینه با رنگ سفید می تواند آن را به کانون توجه بیننده در اتاق تبدیل کند.

 

 

پنجره های رنگی

 

 

 

رنگ زدن قاب در و پنجره ها با رنگی به غیر از سفید توجه بیننده را بیشتر به سوی آنها جلب می کند. اگر دوست دارید قاب در و پنجره ها و سایر جزئیات اتاق را رنگین در نظر بگیرید رنگی را انتخاب کنید که از نظر رنگمایه تضاد ملایمی با دیوارها داشته باشد اما به لحاظ ارزش و غلظت رنگی با آن برابر باشد. رنگ مناسب را می توانید از میان رنگ های موجود در دکوراسیون اتاق انتخاب کنید. رنگی روشن و درخشان را برای دیوارها در نظر بگیرید و سپس برای پنجره ها و قاب در رنگی تیره تر از آن را انتخاب کنید.

 

 

اگر دیوارهای اتاق با رنگ های روشن پوشانده شده اند می توانید با رنگ زدن قاب در و پنجره ها و گچبری های سقف به رنگی ملایم اما متفاوت با رنگ دیوار آنها را برجسته کنید. رنگ های ملایم روی قاب در و پنجره ها و در کنار دیوارهای سفید یا استخوانی علاوه بر اینکه خطوط و ابعاد آنها را چشمگیرتر و دیدنی تر می کند حس وسعت بیشتری را در فضا ایجاد می کنند. به ویژه اگر این رنگ ها در سایر جزئیات معماری اتاق و خطوط کنار سقف امتداد پیدا کنند با تاکید بر ابعاد اتاق و ایجاد خطوط افقی رنگی در اطراف آن موجب می شوند ابعاد اتاق بزرگتر از آنچه هست به نظر برسد.

اگر دیوارهای اتاق سفید یا کرم هستند رنگ هایی از قبیل خاکستری، آبی، سبز روشن، زرد خردلی و قرمز آجری می توانند بهترین انتخاب برای قاب پنجره ها باشند. در قرن هجدهم میلادی به دلیل کمیابی و گرانقیمت بودن پیگمان های رنگی بسیاری از مردم رنگ سفید را برای دیوارهای منزلشان انتخاب می کردند سپس برای رنگ بخشیدن به فضا جزئیاتی مانند قاب در و پنجره و حاشیه دیوارها را با رنگ هایی از خانواده رنگ چوب رنگ می زدند.

 

قاب در و پنجره با رنگ و بافت طبیعی چوب

 

 

قاب در و پنجره ها در خانه هایی که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ساخته شده اند اغلب از چوب بود. در خانه های قدیمی ایرانی هنوز می توانیم در و پنجره های چوبی را مشاهده کنیم. چوب خودرنگ و لاک خورده با رنگ های گرم و طبیعی گرما را به فضای خانه می آورد. رنگ های طبیعی چوب به نوع لاک یا وارنیش آن بستگی دارد.

چوب ها را می توان با رنگ های مخصوص چوب که بافت طبیعی آن را نمی پوشانند نیز رنگ زد و بدون از دست دادن بافت و گره های زیبای آن به رنگ دلخواه درآورد. این رنگ های جوهرمانند به بافت چوب نفوذ می کنند و رنگ آن را تغییر می دهند.

 

به این ترتیب بافت طبیعی چوب نیز علاوه بر رنگ آن به فضای خانه زیبایی مضاعفی می بخشد. رنگ های جوهری در مجموعه متنوعی از رنگ مایه های گوناگون از زرد طلایی گرفته تا قهوه ای های مختلف و حتی متمایل به قرمز آجری موجود هستند. با انتخاب رنگ مناسب برای پنجره ها می توانید تاثیر آنها در فضای خانه را دوچندان کنید.

 

آماده ارائه خدمات به شما هموطن عزیز در اسرع وقت

تماس با ما : 7680354 - 0912 * بابک قلی پور

لطفا کلک بعضی.......

لطفا کلک بعضی از کسانی که خود رو نقاش ساختمان جلوه میدهند و قیمت رنگ کردن رو پایین تر از حد اتحادیه میدهند نخورید.

 

 

الان شاید بگین من حرف هام درست نیست ولی بعد از اتمام کار میفهمید فرق نقاش واقعی با نقاشی که قیمت رو ????  میده چیه.

 

 

یا تازه وارده یا اینکه خوب کارش رو انجام نمیده و خوب زیر سازی نمیکنه ? دست رنگ میزنه بدش ول میکنه میگه تموم شد و یا پلاستیک میزنه به نام رنگ آب یا روغنی که اصلا قابل مقایسه نیست حتی الان خیلی از مشتری های ما سقف خونه رو هم پلاستیک نمیزنند و از رنگ بدون بو یا رنگ پایه آب که بهترین نوع رنگ بازار استفاده میکنن.

 

از قدیم گفتن هرچقدر پول بدی آش میخوری.

 

 

و اینکه اتحادیه یه قیمتی به ما داده ما از روی اون نقاشی میکنیم و اینکه یه قسمتی از کار هم به خود ساختمون ربط داره شاید خونه واقعا خیلی ترک داشته باشه و خیلی کثیف و یا بهتر بگم دستگیر باشه که یکم قیمت میره بالاتر و البته نه اونقدر که فکرش رو کنید و اگه هم خوب باشه جای تخفیف داره.

 

 

کلا بهتون بگم نرین یه نقاش قیمت ???? تومان بیاد خونتون رو رنگ کنه بدش پشیمون بشید از ما گفتن بود.

 

یه نقاش کار درست حداقل دیوار رو 3 تا 4دست رنگ میزنه البته رنگ پایه آب منظورم و روغنی هم 4دست و سقف هم حدود 3 دست و 2 بار هم سنباده میخوره و بعدش تمیز کاری میشه و حتی اگه جای از دیوار هنوز بعد از اتمام کار مشگل داشته باشی یا صاحبخانه از اون قسمت رازی نباشه دوباره اون قسمت ترمیم میشه حتی بعد از یک هفته.

 

ولی نقاش بازار سیاه از نظر من که بازار رو خراب میکنن حتی به حرف ها و نظر های شما احترام هم نمیزاره.

 

این وظیفه ی من بود به شما اخطاری بدم که اشتباه نکنیم چون بلاخره هموطن هستیم.

تلفن تماس برای مشاوره و بازدید از محل کار

 

آماده ارائه خدمات به شما هموطن عزیز در اسرع وقت

تماس با ما : 7680354 - 0912 * بابک قلی پور

 

هدف ما رضایت مشتری است

 

رنگ های اصلی

 

رنگ های اصلی:

 

 آبی- قرمز- زرد

 

رنگ های  روشن :

 

رنگ اصلی + سفید

 

رنگ های تیره :

 

رنگ اصلی+ سیاه

 

ترکیب رنگها

 

قرمز + زرد = نارنجی

 

آبی + قرمز = بنفش

 

آبی+ زرد = سبز

 

سبز + مشکی  =  سبز لجنی

 

آبی  + سفید    =  آبی آسمانی

 

قرمز + مشکی  =  زرشکی

 

( قرمز+ صورتی سیر= زرشکی )

 

زرد(کم) + آبی +سفید = فیروزه ای

 

نارنجی +قهوه ای = حنائی

 

سبز + آبی   = فیروزه ای پر رنگ

 

آبی + کمی مشکی  = سورمه ای

 

سفید + سیاه = خاکستری

 

قرمز + سفید = صورتی

 

مشکی + قرمز +زرذ = قهوه ای روشن

 

 صورتی + زرد = کرم

 

سیاه + زرد = قهوه‌ای مایل به سبز

 

قهوهای + قرمز = گلبه ای

 

نارنجی + زرد = خردلی

 

سیاه+ نارنجی = قهوه ای

 

سفید+ آبی تیره= آبی روشن

 

قرمز+ بنفش= بنفش مایل به صورتی

 

زرد+ سفید= لیمویی

 

 منبع:هنر دستی

 

/////////////////////////////////////////////////

 

به گزارش فارس انسان به مجدد دیدن رنگ‌ها مجذوب رنگ‌ها می‌شود بی‌‏آن‌که عقل و خرد او در این جذبه نقشى داشته باشد و روانشناسى رنگ‌ها کوشش می‌کند که به‌یارى عقل و خرد این جذبه فارغ از عقل را کشف کند. رنگ یکى از شگفت‌‏انگیزترین صفات هستى است و یکى از عالی‌ترین مواهب الهى است که نامش رنگ بخشیدن به عالم هستى است. خالق بی‌همتا رنگ را نیز آفرید و آن را وسیله‌‏اى قرار داد براى تمایز اشیاء. هر نقشى که در زندگى هست داراى رنگى است و هر زندگى نشان از زندگى دارد. رنگ‌ها معانى گوناگونى را بیان می‌کنند و می‌توان گفت رنگ‌ها یک زبان بین‌المللی‌اند. اگر ما شرایط خاص جغرافیایى کشورها را که موضوعى منطقه‌‏اى است کنار بگذاریم، می‌بینیم که کوششى در خور تحسین نشده تا رنگ‌ها جهانى شوند. مثلاً سرخ رنگى گرم است و طول موج بالایى دارد این رنگ را ما می‌بینیم که وقتى شخصى مهم یا رهبر یا فرمانده‏‌اى در یک کشور مهمان است زیر پاى او پهن می‌کنند. در واقع زیرپاى بزرگان قوم پهن می‌کنند تا یک استقبال گرم و باشکوه را برپا کنند و می‌دانند که قرمز بیان عظمت، شکوه و جلال و قدرت را دارد. ما ندیدیم که یک قالى آبى یا زرد و یا سفید زیرپاى بزرگان مهمان پهن باشد. این‌ها علامتى است که رنگ‌ها به عنوان الفباى بین‌‏المللى ارتباطات تصویرى و ارتباطات رنگى در حال تکوین است. معنا و مفاهیم رنگ‌ها و ارزش‌‏هاى عاطفى آن‌ها بسیار مهم هستند. رنگ‌هایى هستند که دریافت ذهنى آن‌ها براى ما مبهم است. در این برنامه ما سعى می‌کنیم به یک سرى از این مبهمات پاسخ دهیم. مفاهیمى که تا حدى مبهم هستند در بین ما مشترک هستند. چرا؟ ما از رنگى خوشمان می‌آید؟ یا چرا رنگى را رد می‌کنیم؟

 

به‌کاربردن عنوان روانشناسى رنگ‌ها زیاد درست به نظر نمی‌آید چرا که رنگ‌ها که روان ندارند تا ما بخواهیم روانشناسى آن‌ها را به‌دست بیاوریم بلکه غرض آن است که ما بتوانیم از طریق رنگ‌ها به تأثیرات و هنجار آن‌ها در ذهن و روان خودمان آگاه شویم. بنابراین روان از انسان هست و رنگ ماده‌‏اى است که در جهان به عنوان یک پدیده مغتنم حضور پیدا کرد. اصطلاح روان برابر است در زبان فرنگی‌ها با روح یا«SPRIT» در قرآن کریم آمده است یسئلونک عن‏‌الروح، قُل‌‏الرّوح من امر ربى».

 

«یعنی می‌پرسند از تو، از روح بگو، روح از امور خداست» و اما روانشناسى رنگ‌ها بررسى اثر رنگ بر جان و تن انسان را در موضوع خودش قرار داده است.

 

نظر به این‌که رنگ عبارت است از ارتعاش نسبی انرژی و ضبط آن، انرژی مغناطیسی و ضبط آن به وسیله سلول‌های محیطی که پس از انتقال آن به مغز اثر می‌گذارد و متظاهر می‌شود. اگر فردی که مورد آزمایش قرار می‌گیرد، معرفت سطحی داشته باشد به همان نسبت لذت می‌برد و اگر یا این‌که متنفر باشد و اگر معرفت علمی داشته باشد در سطح بالاتر به تحلیل می‌پردازد، سپس سود می‌برد. سرعت تحلیل طبعاً بستگى به تخصص و مهارت دریافت‌کننده و یا شنونده دارد. نتیجه آن‌که زیبائى و زیباپسندى در انسان یک امرى طبیعى است و انسان کلاً موجودى است زیباپسند و این‌گونه خلق شده زیباپسندى جزئى از نهاد او شده و بهره‏‌گیرى از آن بستگى به وراثت و اکتساب دارد. به‌هرحال روانشناسى یک نوع انعکاس است. انعکاس یک پدیده که در طبیعت است و ما ناگزیر هستیم که آن راببینیم و با چشممان آن را لمس کنیم. بحث روانشناسى رنگ‌ها با این صحبتى که برایتان داشتم برمی‌گردد به این‌که اصولاً پایه روانشناسى رنگ‌ها یک بحث فیزیکى است، مطلقاً به سلیقه افراد ربطى ندارد، البته نه این‌که مطلقاً، بلکه یک مقدار محطاطانه صحبت کنیم و بگوییم تا حدى به سلیقه افراد ربط دارد ولى کلاً یک بحث فیزیکى است و به طول موج رنگ‌ها برمی‌گردد. رنگى هست که انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و رنگى که تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. این یک بحث فیزیکى است حالا گاهى هم رنگ‌ها هستند که ما خودمان در مقابل آن جبهه می‌گیریم و می‌خواهیم که امتحان کنیم و آزمایش کنیم. به‌هرحال اساس صحبت‌هاى امروز ما این است که روانشناسى رنگ‌ها بر پایه یک بحث فیزیک یعنى طول موج استوار است. شما بیم این را نداشته باشید که ما بحث فنى فیزیک یا شیمى را خواهیم داشت، نه ما در یک محیط حدوداً هنرى و فرهنگى قرار داریم و همین‌ها فقط اشاره می‌کنم که این رنگ‌ها که ما بحث خواهیم کرد دارای طول موج‌های مختلفی هستند. طول موج به معنای بسیار ساده یعنی توان یک رنگ برای مورد توجه قراردادی افراد، رنگ قرمز توانش بسیار زیاد است و طول موجش بالاست و براساس واحدهایی که ما داریم (مثلاً میلی‌میکرو) می‌گویند 650 تا 800 میلی میکرو طول موج دارد یعنى بالاترین طول موج متعلق به رنگ قرمز است. بنابراین رنگ قرمز که طول موج بالا دارد کیفیت‌هاى خاص خودش بر اساس این طول موج است. کوتاه‏‌ترین آن‌ها 390 تا 430 میلی ‏میکرو هست که به رنگ بنفش مربوط هست همان پدیده‏‌اى که به نام‌هاى قرمز و نارنجى و زرد و سبز و آبى و نیلى و بنفش گفته می‌شود، این‌ها رنگ است و لاغیر یعنى سفید و سیاه را از این بحث جدا می‌کنیم. ما به این‏‌ها، رنگ نمی‌گوییم بلکه بی‌رنگ می‌نامیم. تا این‌جا به رنگ‌ها می‌گویند کروماتیک‌ها. بحث کروموتراپى یا رنگ‌‏درمانى هم از همین جا آمد، یعنى ریشه‌ی لغوى رنگ کروم است، کالر نیست، کالر یک لغت دیگر است که به وجود آمده به‌خاطر این‌که کارهاى نقاشى یا کارهاى هنرى را بتوانیم بیشتر بررسى کنیم، در حالى که کروم بیشتر ریشه صنعتى دارد. بنابراین فتوکروم یا کروموتراپى بحث رنگ‏‌درمانى است. رنگ‌درمانى هم امروزه مایه امید بسیارى از انسان‌هایى است که به ناهنجارى روح و روان مبتلا هستند و ناگزیر باید زندگى کنند. بنابراین بزرگان قوم در این زمینه آمدند و از طریق کروموگرافى، رنگ درمانى این‌ها را معالجه کردند ما بحث‏مان بر می‌گردد به همین کروموگرافى. اولین رنگى که برایتان صحبت می‌کنم رنگ آبى است.

 

آبى تقدس و ایمان را براى ما نمایش می‌دهد و اشاره‌‏اى به فضاى آسمانى و لایتناهی وجود دارد. در ویژگى اسرارآمیز رنگ آبى سکوت و ملایمت و آرامش وجود دارد.

 

طول موج رنگ آبى کوتاه و اثرش ملایم و ساکن است. با سازهایى مانند نى و فلوت برابرى می‌کند. فلوت که برگرفته از نى است اولین سازى است که انسان شناخته است و به قولى روزى روزگارى انسان از نیزارى می‌گذشته نوائى حزن‏‌انگیز از سوى نیزار می‌شنود و متوجه می‌شود که این باد است که در نى بریده‌‏اى می‌دمد و این صوت که حزن‏‌انگیز است و آرامش را به وجود می‌آورد. تابلویى که می‌بینند از نقاش روسیه است که یک بانوى روس را نمایش می‌دهد با لباس‌هاى محلى و براى ایجاد فضایى آرام و ملایم از رنگ‌هاى آبى ملایم حتى سرخ‌هاى خیلى کم رنگ سود می‌جوید. صداى نى دعوت به تأمل و سکوت دارد. این رنگ با دایره برابر است. فرمى که منحنی‌وار و آرام از کنار ما می‌گذرد و بدون این‌که به چشم ما اخطارى می‌دهد به حرکتش تا بی‌نهایت ادامه دهد. تابلویى است از پاپلو پیکاسو در دوران آبى این هنرمند که در پرونده این هنرمند شاخص است.

 

 

آماده ارائه خدمات به شما هموطن عزیز در اسرع وقت

تماس با ما : 7680354 - 0912 * بابک قلی پور